zaterdag 8 november 2008

Adobe CS4

Als grafisch service verlener werk ik veel met Adobe programma's, vooral Illustrator,Photoshop en In-design.
Omdat ik veel werk van externe klanten binnen krijg in één van deze programma's, moet ik up to date zijn met de laatste versies.
Onlangs heb ik dus de upgrade gedaan naar CS4. 2 DVD's zijn er al nodig om de zooi te installeren en dat duurt plm 50 minuten. Stom gedaan; dit duidt op lappendeken programmeerwerk, ook wel broddelwerk genoemd.
De programma's laden en werken vreselijk langzaam, je zou bij elke nieuwe versie een nieuwe computer moeten aanschaffen...
Nu werk ik als sinds versie 2 met Ilustrator en Photoshop, bijna 20 jaar dus al. Vroeger was ik enthousiast en blij met Adobe programma's. Adobe was ook de uitvinder van Postscript, de printertaal die een revolutie in de grafische wereld teweeg heeft gebracht. Dat alleen al dwong respect en bewondering af.
Maar sinds versie CS neemt het enthousiasme voor Adobe programma's met het verschijnen van iedere nieuwe versie gestaag af. Nu kreeg je al geen gedrukte handboeken meer vanaf CS, en de handboeken die je daarvoor kreeg waren saai en totaal niet inspirerend. Nee Adobe besefte kennelijk toen al niet dat 95% van de gebruikers van haar software grafische professionals zijn die per definitie visueel zijn ingesteld, terwijl de handboeken voor 99% uit tekst bestaan. Daar is tot op heden geen verandering in gekomen. Wat wel veranderd is, is het feit dat de handboeken (normaal te bereiken middels de F1 toets of help menu), sinds versie CS4 nu niet eens meer op een van de 4 DVD's worden meegeleverd. Nee als je nu help aanklikt (F1 geeft géén "context sensitive" help meer!!) kom je op een onduidelijke website terecht (vol met commerciële links). De geboden hulp is onduidelijk ge-ordent en langzaam te doorzoeken. Je kan dan wel de pdf manuals downloaden, maar daar heb je niks aan want ze zijn niet interactief te benaderen vanuit de programma's.
Waardeloos, stomgedaan en het is beslist de laatste Adobe upgrade die ik ooit doe.
Later meer over Adobe

Geen opmerkingen: