donderdag 20 november 2008

T9

Heb je wel eens geprobeerd een sms bericht te sturen terwijl "T9" aanstond op je mobieltje?

Nou dan weet je wel wat stomgedaan is. Het is volstrekt onmogelijk om de woorden te tikken die je wil. Een ervaring die het best te beschrijven valt als een nachtmerrie. Vooral als je een toestel hebt met alleen een numeriek toetsenbordje, zoals de meeste mensen.
Ik vertelde dit eens aan een kennis, Harry, die een aantal jaren jonger is dan ik. Hij beweerde dat het een eitje was en liet zie hoe het moest: gewoon doortikken, dan komt het vanzelf goed.
"Oh ja?" zei ik, "tik dan een: de dame pakte een accentueerstift en markeerde de foutieve tekst."
Omdat hij zijn mobieltje, zoals de meeste jongeren, vooral als statusgadget heeft gebruikt hij bij het schrijven van een sms bericht vrnmlk sms tl zdt dit wl rg moeilk ws.

Er kwam te staan: de dame pakte een accentueerr en nasleeped ff foutieve tekst.

Als je decimeter wilt kom je niet verder dan edah.
fietsventiel wordt fietstenugek,
bij badmeester kom je gewoon niet verder dan badm,
kluisje wordt kluislë,
diepvriesmaaltijd wordt diepvriesocal,
multomap wordt mult,
speculaaspop wordt speculaasrmr
en ga zo maar door.

Buitenlandse woorden worden helemaal een probleem.
Frans bijvoorbeeld: une cartier wordt toe acquiës, hoewel je dan ook kunt kiezen voor bastiës.

Je t'aime levert Je u.bind op. Het is de vraag of het Franse vakantie vriendje of vriendinnetje deze tekst zal begrijpen.
Nou ja ik heb T9 maar weer snel uitgezet, maar mijn dochter zweert erbij. Lachen!
Gewoon echt heel stom gedaan.

Geen opmerkingen: